B
oeing Co planirao je ojačati zaštitne poklopce motora na svojim 777 mlaznim avionima nekoliko mjeseci prije par nedavnih ozbiljnih kvarova, uključujući jedan u blizini Denvera prošlog vikenda, prema internom dokumentu Savezne uprave za vazduhoplovstvo.
Proizvođač aviona i regulator raspravljali su o potencijalnim popravcima još duže - otprilike dvije godine, prema ljudima koji su upoznati s tim. Razgovori su započeli nakon dva neuspjeha u 2018. godini.
Budući da su potencijalne izmjene na vanjskim poklopcima motora, poznate kao krovne spojnice, imale raznih nedostataka, „Boeing je odlučio redizajnirati poklopac ventilatora umjesto da pokušava modificirati postojeće poklopce ventilatora kako bi se pozabavio problemima strukturne čvrstoće“ i problemima s vlagom
Za takve promjene na dijelovima aviona mogu biti potrebne godine dizajniranja, ispitivanja i regulatorna odobrenja. Neki stručnjaci i regulatori za vazduhoplovnu sigurnost sve su više zabrinuti da li su poklopci motora dovoljno čvrsti da izdrže udar lomljenja ventilatora i pucanja prema van tokom leta.
Iako rijetko, takva oštećenja poklopca motora pojavila su se u nekolicini nedavnih kvarova na motoru. Piloti treniraju za slijetanje aviona koji radi na jedan motor, što se može učiniti sigurno, ali veliki komadi metala s poklopaca mogu ugroziti druge dijelove zrakoplova - i putnike. Prema nekim stručnjacima za sigurnost i izvještajima Nacionalnog odbora za sigurnost transporta, postupak ispitivanja motora nije u potpunosti uračunat u tu mogućnost.
Jim Hall, predsjedavajući NTSB-a od 1994. do 2001. godine, rekao je da su nedavni incidenti trebali podstaći regulatore da "vrlo agresivno" gledaju na probleme oko poklopaca motora.
"Još nisam vidio naznake da je to učinjeno", rekao je.
Boeing je rekao da će i dalje slijediti FAA-ove smjernice za poklopce motora i da je "angažiran u stalnim naporima da uvede poboljšanja sigurnosti i performansi u cijeloj floti".
Glasnogovornik FAA rekao je da je smanjenje rizika od otkazivanja ventilacionih lopatica motora koje bi mogle dovesti do oštećenja kapute prioritet - u fokusu direktiva agencija nakon avionskih incidenata u 2018. i prošle sedmice. Službenici FAA rekli su da je agencija radila s Boeingom na promjeni dizajna za drugu vrstu motora koji je propao na letu jugozapadne 2018. godine - ubivši putnika - i preispitujući potrebu za izmjenama drugih motora.
"Svaka predložena promjena dizajna kritičnog dijela konstrukcije mora se pažljivo procijeniti i testirati kako bi se osiguralo da pruža jednak ili poboljšani nivo sigurnosti i da ne unosi neželjene rizike", rekao je glasnogovornik agencije.
Kvar motora na Boeing 777 prošlog vikenda dogodio se nedugo nakon što je avion - kao u jednom od incidenata iz 2018. godine, kojim je upravljao United - poletio s međunarodnog aerodroma Denver. Navodno oslabljena lopatica ventilatora se odlomila i činilo se da je drugu oštricu ošišala otprilike na pola, navodi NTSB, koji vodi istragu. Poklopac motora je počupan, ostavljajući trag krhotina u gradu ispod.
Avionski motori i njihovi zaštitni poklopci trebali bi sadržavati slomljene lopatice ventilatora i druge metalne dijelove, sprečavajući ih da oštete konstrukcije potrebne za održavanje aviona u visini. Odvojeni poklopci motora koji ne padnu na zemlju mogli bi stvoriti aerodinamički otpor, rekli su stručnjaci za sigurnost. To bi moglo povećati potrošnju goriva ako avion leti manje efikasno, što je zabrinutost za duge letove iznad vode s nekoliko opcija za hitno slijetanje, rekao je jedan od ovih stručnjaka. FAA dokument navodi „iscrpljivanje goriva“ kao potencijalnu sigurnosnu opasnost.
Sertifikacijski testovi motora fokusirali su se na to da slomljene lopatice ventilatora ne ispucaju bok motora i ne probuše trup aviona. Manje pažnje posvećeno je vjerovatnoći da bi oštrica mogla pucati prema naprijed i oštetiti prednji dio poklopca motora. Te navlake nije potrebno pričvrstiti tijekom ispitivanja kako se motori nose sa slomljenim lopaticama ventilatora tako da lopatice ostanu vidljive.
"Kad tako izgubite velike komade, to je opasnost", rekao je Jeffrey Guzzetti, bivši direktor FAA-ovog odjela za istrage nesreća. "Nikada prije nije postojao zahtjev da se ovo uzme u obzir - jednostavno se nikada nije toliko dogodilo."
Primjedbe
Objavi komentar